Tommi Heino Formula Fordin SM-sarjaan

Tommi Heino 16-vuotias nuorukainen Huittisista lähtee Formula Fordien SM-sarjaan. Tommin autourheilu-ura on alkanut kartingista 6-vuotiaana. Kymmenvuotisen karting -uran aikana Tommi ajoi eri luokissa vaihtelevalla menestyksellä. [Read more…]

Sääntöpäivitys 2018 – Ford Malja ja Kauden Tulokas

Ohessa säännöt kaudelle 2018, lisää tietoa puheenjohtajalta!

Ford Malja sarjan saannot 2018

Kauden Tulokas Palkinnon saannot 2018

HMH Racing vähintään kahdella autolla Formula Fordien SM-sarjaan 2018

Seinäjokelainen HMH Racing lähtee Formula Fordien SM-sarjaan vähintään kahdella autolla.
Tallin Duratec-moottorisella MTecFd09 autolla sarjaan lähtee Elias Niskanen. Autolla on voitettu Suomen Mestaruudet vuosina 2015 (Juha Mäki-Jouppi) ja 2016 (Elias Niskanen) sekä lukuisia muita mitaleita viimeisten vuosien aikana.

Tallin Zetec-moottorisessa Van Diemen RF98Z-autossa kuljettaja tulee näillä näkyvin vaihtumaan eri kisoissa. Viime kesänä autolla ajoi 3 finaalilähtöä Zetec-Cupissa Jyri Ahonen, sijoitusten ollessa voitto ja 2 kakkossijaa.

Kumpikin auto on läpikäynyt perusteellisen talvihuollon; MTeciin uusittu mm. moottori, vaihdelaatikko, perä ja iskunvaimentimet, eli tosissaan lähdetään tavoittelemaan sarjan mestaruutta.

Testit tulevaa kautta varten aloitetaan huhti-toukokuun vaihteessa ratojen aukeamisen myötä. Testejä tullaan ajamaan runsaasti; tavoitteena saada kaikki hyöty irti viime kaudella asennetuista siivistä sekä talven aikana päivitetyistä autoista.

Zeteciin on paikka vapaana tällä hetkellä yhteen viikonloppuun. Tallilla on valmius ajattaa myös toista Duratec-moottorista autoa, mikäli kiinnostuneita kuljettajia löytyy. Jos olet kiinnostunut kilpailemaan Formula Fordilla, niin ota yhteyttä. Heikki Hirsimäki, puh. 0500-267148

Elias Niskanen Formula Fordin SM-sarjaan 2018

Vuoden 2016 Formula Fordien Suomen Mestari Elias Niskanen palaa tulevalle kaudelle SM-sarjaan. Suomen FF-kisojen lisäksi Eliaksen tähtäimessä on joitakin ulkomaisia kisoja Euroopassa lähinnä Englannin radoilla.

Suomen sarjassa tavoitteena on vain ja ainoastaan mestaruus, jota Elias lähtee tavoittelemaan hänelle ennestään tutulla HMH Racingin kalustolla.

Runsaiden tekniikkaongelmien sävyttämän edelliskauden jälkeen kotimaan radoilta lähdetään mestaruuden lisäksi tavoittelemaan runsaita kierrosmääriä sekä myöskin syksyllä jaossa olevaa merkittävää stipendiä kaudelle 2019. Tulevan kauden testit tullaan aloittamaan huhti-toukokuun vaihteessa ratojen aukeamisen myötä.

HMH Racingin MTec Fd09 auto on uudistunut talven aikana merkittävästi, joten töitä tullaan tekemään runsaasti toukokuun aikana optimaalisten ajo-ominaisuuksien löytämiseksi.

Formula Fordien kilpailukausi koostuu seuraavista tapahtumista:
05.05. Botniaring, Jurva, Ford-Malja osakilpailu
16.-17.06. Ahveniston moottorirata, Hämeenlinna, SM ja Ford-malja
01.-02.09. Ahveniston moottorirata, Hämeenlinna, SM ja Ford-malja
22.-23.09. Alastaro Circuit, Loimaa, SM ja Ford-malja

Kesätauolla ja syksymmällä on tarkoitus ajaa yksittäisiä kisoja Englannissa tai jossain muussa Euroopan sarjassa, kartoittaen mahdollisuuksia kaudelle 2019 koko sarjan ajamiseksi.

Uudistunut Formula Ford kauteen 2018

Viime kaudella historiansa suurimmat muutokset kokenut Formula Ford tähtää tulevaan kauteen kovin panostuksin.

Perinteistä luokkaa on ajettu Suomessa yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1980 saakka, eli tuleva kausi on jo 39.s . Viime kaudelle luokkaa uudistettiin merkittävästi sallimalla autoihin aerodynaamista pitoa lisäävät etu- ja takasiivet.  Nämä toivatkin oleellisesti vauhtia lisää, ja kierrosennätykset laitettiinkin heti uusiksi kaikilla radoilla, missä kisoja ajettiin. Kokonaisuutena luokka pitää edelleen kiinni alkuperäisestä ajatuksestaan toimia edullisena siirtymäluokkana nuorelle kuljettajalle kohti kansainvälisiä formulaluokkia tai kokeneemmalle kuljettajalle kokemusten hankkimiseksi Formula-autoista. 

Luokan edullisuus perustuu perinteisiin koeteltuihin ratkaisuihin tekniikan ja rungon osalta, jolloin mitään kalliita usein toistuvia huoltoja ei tarvitse tehdä. Moottorilla ajaa helposti 4-5 kautta / 15.000 km ilman huoltotarvetta, huollon voi tehdä joko itse, tai huollattaa osaavalla henkilöllä Suomessa. Täydellinen moottorin peruskorjaus teetettynä ulkoisella toimijalla maksaa osineen ja töineen n. 1500-2000 €. 

Vaihdelaatikko on vuosikymmenien kokemuksen pohjalta osoittautunut lähes ikuiseksi, yksittäisiä välityksiä tietysti rikkoutuu ajoittain, mutta näiden uusiminen maksaa muutamia satoja euroja kaudessa.

Rungon osat ovat valmistajakohtaisia, mutta suunniteltu siten, että kolareissa yleensä rikkoutuu muutamia pyöränripustuksia, kustannusten ollessa tällöin mieluummin satoja kuin tuhansia Euroja / kolari.

Pahimmissa kolareissa, joissa kaikki pyöränripustukset tuhoutuneet, varaosakustannukset olleet n. 4000 – 5000 €, näitä tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana muutamia kappaleita.

Yksinkertaisuudestaan huolimatta auton turvarakenteet osoittautuneet hyvin toimivaksi; kilpailijan loukkaantumisia kilpailutilanteessa ei ole viimeiseen vuosikymmeneen tapahtunut ainuttakaan Suomessa.

Autossa kaikki osa-alueet; siivet, jousitus, iskunvaimennus, ohjauskulmat vaihdevälitykset yms. vapaasti säädettävissä. Tämä opettaa kuljettajille auton säätöön liittyvät perustaidot, joita kuljettaja tulee tarvitsemaan urallaan siirtyessään ”isompiin” formulaluokkiin.

Tulevana kautena Formula Ford tekee historiallisen kädenojennuksen Suomalaiseen rata-autoiluun. Toimintaa pyörittävä yhdistys on lähtenyt keräämään merkittävää stipendiä luokassa menestyvälle kuljettajalle helpottaakseen kuljettajan etenemistä urallaan kansalliselta tasolta kohti kansainvälistä menestystä. Tavoitteena on kerätä 50.000 €:n vuosittainen stipendi, jota ovat oikeutettuja hakemaan SM-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittuneet kuljettajat. Stipendi käytetään seuraavalle kaudelle johonkin kansainväliseen autourheiluluokkaan. Stipendistä on tarkoitus tehdä toistaiseksi vuosittain jatkuva perinne; ensimmäiset sopimukset kummiyritysten kanssa ovatkin kolmivuotisia.

Tuleva kausi 2018

3-4 osakilpailua / 11-12 finaalilähtöä

Osakilpailut:
Ahvenisto 16. – 17.06.
Vauhtiajot Seinäjoki 21. – 22.07. *
Ahvenisto 01. – 02.09.
Alastaro 22. – 23.09.
*(Ehdollinen, odottaa vahvistusta radan muutoksista)

Lisäksi testikisana toukokuun alussa ajettava kansallinen kisa Kurikan (Jurvan) Botniaringillä, joka lasketaan luokan omiin Ford Malja-pisteisiin, mutta ei SM-pisteisiin.

Esimerkki kauden kustannuksista: 

Auto hankittuna itselle tai vuokrattuna
Käytetyn täysin huolletun auton vuokra n. 4.500 – 6.000 €
Käytetyn kilpailukykyisen auton ostohinta n. 8.000 – 15.000 €

Omalla autolla ja omilla mekaanikoilla kausikustannus voidaan laskea suunnilleen seuraavasti:

  • Auton vakuutus 200
  • Auton talvihuolto itse tehtynä 1000 (vuokra-autossa sisältyy hintaan)
  • Vara-osat ilman kolareita 500
  • Renkaat (2srj/SM-kisa) + saderankaat 6300 Renkailla ajaa kilpailukykyisesti n. 3000 km
  • Jarrupalat 500Bensat 800 (3000 km)
  • Öljyt ja tarvikkeet 300Kausikustannus n. 9600 € 

Lisäksi täytyy laskea auton kuljetus kisoihin / harjoituksiin, sarja- ja kisailmoittautumiset, ratamaksut kisapäivien ulkopuolisille harjoituksille. Näihin on syytä varata n. 2500 – 3000 €, harjoitusmääristä riippuen.

Luokassa toimivia talleja 5-6 kappaletta, joilta pystyy ostamaan täydelliset tallipalvelut, tällöin edellisin kustannuksiin lisättävä auton vuokra, mekaanikkojen / kilpailuinsinöörin palkkakustannukset, matkakorvaukset, asuminen, ruokailut, huolto- ja kuljetuskaluston kustannukset jne.

Tallipaikkakustannukset sisällöstä riippuen 4500 – 8000 € / kisa (ALV 0 %)

Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous 13.1.2018

Terve Fordistit

Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidetään Jyväskylässä Sokos Hotel Alexandriassa 13.01.2018 klo 14:00.

Ohessa Agenda kokoukselle

Tervetuloa joukolla mukaan sekä jäsenet, että muut toiminnasta kiinnostuneet.

Syyskokous 2017 Agenda (pdf-muodossa)

Formula Fordeissa ajetaan 50.000 euron palkintopotista tulevina vuosina

Formula Ford Finland ry. haluaa olla omalta osaltaan helpottamassa suomalaisten nuorten autourheilulahjakkuuksien tietä kartingista kohti kansainvälistä rata-autoilua. [Read more…]

Formula Ford pisteet 2017

Klikkaa pistetaulukko suuremmaksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pistetaulukot pdf-muodossa:
FF-Ford-Mestaruuspisteet-2017
FF-Ford-Malja pisteet-2017
FF-Ford-Zetec Mestaruuspisteet-2017

Formula Ford kaudella 2018

Formula Fordit kilpailevat Suomen mestaruudesta kaudella 2018. Suomen mestaruusosakilpailuja on neljä kappaletta; Ahvenisto kesäkuussa, Seinäjoki heinäkuussa, Alastaro elokuussa ja Ahvenisto jälleen syyskuussa. FF:t mukana näissä ainakin kolmessa, Seinäjoen jäämisestä sarjan ulkopuolelle keskustelut meneillään. Lisäksi FF:n lähdöistä toukokuussa Jurvassa ja keskikesällä Kemorassa keskustellaan. Jälkimmäisissä ei kuitenkaan tällä tietoa ajeta SM-pisteistä. [Read more…]

Formula Ford sai siivet ja tulospäivitys

Formula Ford on kokenut yhden historiansa suurimmista muutoksista Suomessa, kun luokassa sallitaan aerodynamiikkaa oleellisesti muuttavien etu- ja takasiipien käyttö. [Read more…]