Uusia kuskeja Formula Fordiin

Ruukkilainen Taavetti Alatalo istahti ensimmäisen kerran karting autoon kolmevuotiaana. Pojalle hankittiin tammikuussa 2001 nelitahtisella moottorilla varustettu ikivanha runko ja tutustuminen lajiin alkoi.

Vuosien kuluessa kalusto ja kuljettaja kasvoivat ja kilvanajokokemusta karttui, varsinkin mini-luokassa kisoja oli lujasti ohjelmassa, noin 25 kilpailua kesässä. Pari viimeistä karting kautta kului Rotax sarjassa. Ensimmäinen Rotax hankittiin kauden 2011 ollessa jo puolessa välissä.

Toinen kausi meni odotusten vastaisesti, käydystä kymmenestä kisasta puolet menivät ”nollille”,
eli ilman tulosta, sairastelusta ja muutamasta teknisestä syystä johtuen. Hyviäkin hetkiä oli,
yksi aika-ajon voitto ja monia hyviä lähtöjä. Mutta hyvä sijoitus sarjassa oli menetetty jo puolen
kauden jälkeen ja hommaan ei tuon jälkeen paljon satsattu, koska silmissä siinsi jo tulevaisuus,
mahdollinen lajin vaihto, aikansa kutakin.

Mitä kartingin jälkeen?

Matkalla Porin Syyspäräykseen 2012 Taavetti kokeili ensimmäisen kerran Formula Fordia.
Sessio järjestettiin Kemorassa, Mäkelä Racingin Van Diemen Zetec autolla. Ajaminen tuntui
mielekkäältä, roimasti lisää voimaa, vauhtia, vaihteet jne. Syyspäräys menikin sitten Porissa siten,
että keskustelut ja mielenkiinto oli jo ihan muualla kuin kartingissa. Päätös siirtymisestä Formula
Fordiin kypsyi toteutusasteelle, alkoi pohdinta millä ja miten?

Siirtymistä Formula Fordiin puolsi monet asiat. Ford on ainoa suomessa ajettava formula, ainoa
formula jota voi vielä ajatella harrastettavaksi, ilman tosi kovia taloudellisia satsauksia mutta
luokka silti aukaisee mahdollisuuden haluttaessa kilpailla myös ulkomailla. Koppiautot eivät
jaksaneet kiinnostaa ja moottoriurheilua oli haluja vielä jatkaa. Formula Ford oli järkevimmältä
tuntuva vaihtoehto.

2013

Joulukuussa 15 vuotta täyttänyt, OFK-125 seuraa edustava Taavetti lähtee ensimmäiseen Formula
Ford kauteensa odottavin mielin. Nähtäväksi jää, miten ja missä ajassa kotiutuminen formulaan
onnistuu. Mutta pienen totuttelun jälkeen Taavetilla on tarkoitus ajaa oikeasti kilpaa. Tietotaitoa
tekniikkapuoleen kuten koko kalustokin hankitaan Mäkelä Racingin katon alta, auto on kaudella
2013 Mtec FD10. Tarkoitus on siirtyä ahkerasti treenaamaan heti ratojen auettua. Formula Fordilla
on hyvä mahdollisuus treenata, rengas- ja polttoainekustannukset ovat kohtuulliset. Taavetti
taustajoukkoineen toivoo muidenkin karting kuljettajien tutustuvan tarkemmin Formula Fordiin,
kaudelle 2013 ehtii vielä mukaan.

Speak Your Mind

*