Uudistunut Formula Ford kauteen 2018

Viime kaudella historiansa suurimmat muutokset kokenut Formula Ford tähtää tulevaan kauteen kovin panostuksin.

Perinteistä luokkaa on ajettu Suomessa yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1980 saakka, eli tuleva kausi on jo 39.s . Viime kaudelle luokkaa uudistettiin merkittävästi sallimalla autoihin aerodynaamista pitoa lisäävät etu- ja takasiivet.  Nämä toivatkin oleellisesti vauhtia lisää, ja kierrosennätykset laitettiinkin heti uusiksi kaikilla radoilla, missä kisoja ajettiin. Kokonaisuutena luokka pitää edelleen kiinni alkuperäisestä ajatuksestaan toimia edullisena siirtymäluokkana nuorelle kuljettajalle kohti kansainvälisiä formulaluokkia tai kokeneemmalle kuljettajalle kokemusten hankkimiseksi Formula-autoista. 

Luokan edullisuus perustuu perinteisiin koeteltuihin ratkaisuihin tekniikan ja rungon osalta, jolloin mitään kalliita usein toistuvia huoltoja ei tarvitse tehdä. Moottorilla ajaa helposti 4-5 kautta / 15.000 km ilman huoltotarvetta, huollon voi tehdä joko itse, tai huollattaa osaavalla henkilöllä Suomessa. Täydellinen moottorin peruskorjaus teetettynä ulkoisella toimijalla maksaa osineen ja töineen n. 1500-2000 €. 

Vaihdelaatikko on vuosikymmenien kokemuksen pohjalta osoittautunut lähes ikuiseksi, yksittäisiä välityksiä tietysti rikkoutuu ajoittain, mutta näiden uusiminen maksaa muutamia satoja euroja kaudessa.

Rungon osat ovat valmistajakohtaisia, mutta suunniteltu siten, että kolareissa yleensä rikkoutuu muutamia pyöränripustuksia, kustannusten ollessa tällöin mieluummin satoja kuin tuhansia Euroja / kolari.

Pahimmissa kolareissa, joissa kaikki pyöränripustukset tuhoutuneet, varaosakustannukset olleet n. 4000 – 5000 €, näitä tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana muutamia kappaleita.

Yksinkertaisuudestaan huolimatta auton turvarakenteet osoittautuneet hyvin toimivaksi; kilpailijan loukkaantumisia kilpailutilanteessa ei ole viimeiseen vuosikymmeneen tapahtunut ainuttakaan Suomessa.

Autossa kaikki osa-alueet; siivet, jousitus, iskunvaimennus, ohjauskulmat vaihdevälitykset yms. vapaasti säädettävissä. Tämä opettaa kuljettajille auton säätöön liittyvät perustaidot, joita kuljettaja tulee tarvitsemaan urallaan siirtyessään ”isompiin” formulaluokkiin.

Tulevana kautena Formula Ford tekee historiallisen kädenojennuksen Suomalaiseen rata-autoiluun. Toimintaa pyörittävä yhdistys on lähtenyt keräämään merkittävää stipendiä luokassa menestyvälle kuljettajalle helpottaakseen kuljettajan etenemistä urallaan kansalliselta tasolta kohti kansainvälistä menestystä. Tavoitteena on kerätä 50.000 €:n vuosittainen stipendi, jota ovat oikeutettuja hakemaan SM-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittuneet kuljettajat. Stipendi käytetään seuraavalle kaudelle johonkin kansainväliseen autourheiluluokkaan. Stipendistä on tarkoitus tehdä toistaiseksi vuosittain jatkuva perinne; ensimmäiset sopimukset kummiyritysten kanssa ovatkin kolmivuotisia.

Tuleva kausi 2018

3-4 osakilpailua / 11-12 finaalilähtöä

Osakilpailut:
Ahvenisto 16. – 17.06.
Vauhtiajot Seinäjoki 21. – 22.07. *
Ahvenisto 01. – 02.09.
Alastaro 22. – 23.09.
*(Ehdollinen, odottaa vahvistusta radan muutoksista)

Lisäksi testikisana toukokuun alussa ajettava kansallinen kisa Kurikan (Jurvan) Botniaringillä, joka lasketaan luokan omiin Ford Malja-pisteisiin, mutta ei SM-pisteisiin.

Esimerkki kauden kustannuksista: 

Auto hankittuna itselle tai vuokrattuna
Käytetyn täysin huolletun auton vuokra n. 4.500 – 6.000 €
Käytetyn kilpailukykyisen auton ostohinta n. 8.000 – 15.000 €

Omalla autolla ja omilla mekaanikoilla kausikustannus voidaan laskea suunnilleen seuraavasti:

  • Auton vakuutus 200
  • Auton talvihuolto itse tehtynä 1000 (vuokra-autossa sisältyy hintaan)
  • Vara-osat ilman kolareita 500
  • Renkaat (2srj/SM-kisa) + saderankaat 6300 Renkailla ajaa kilpailukykyisesti n. 3000 km
  • Jarrupalat 500Bensat 800 (3000 km)
  • Öljyt ja tarvikkeet 300Kausikustannus n. 9600 € 

Lisäksi täytyy laskea auton kuljetus kisoihin / harjoituksiin, sarja- ja kisailmoittautumiset, ratamaksut kisapäivien ulkopuolisille harjoituksille. Näihin on syytä varata n. 2500 – 3000 €, harjoitusmääristä riippuen.

Luokassa toimivia talleja 5-6 kappaletta, joilta pystyy ostamaan täydelliset tallipalvelut, tällöin edellisin kustannuksiin lisättävä auton vuokra, mekaanikkojen / kilpailuinsinöörin palkkakustannukset, matkakorvaukset, asuminen, ruokailut, huolto- ja kuljetuskaluston kustannukset jne.

Tallipaikkakustannukset sisällöstä riippuen 4500 – 8000 € / kisa (ALV 0 %)

Speak Your Mind

*