Formula Fordien testipäivä Botniaringillä 16.10.2016

Kartingin SM-sarjan kuljettajille luvattu palkintotesti järjestettiin yhdessä Legends testien kanssa Kurikan Botniaringillä sunnuntaina 16.10. Formula Ford Finland oli kutsunut testeihin Kaisa Eiristön, Thomas Lindforsin ja William Alatalon. Heistä Willian joutui perumaan tulonsa kuumeen takia viime tingassa. Näin varsinaiseen testiin osallistuivat Kaisa ja Thomas. Lisäksi Legends testiin kutsutut Petteri Ruotsalainen, Jonne Ollikainen ja Dariush Moghadampour pääsivät Legends testin lisäksi tutustumaan Formula Fordiin.
Testipäivän sää oli haastava, aamusta hienoinen vesisade kasteli radan, joka ei kylmän pilvisen päivän aikana ehtinyt kuivamaan. Testit ajettiin siis saderenkailla hyvin liukkaalla radalla. Testipäivä aloitettiin tutustumalla Formula Fordin sekä Legendsin tekniikkaan, autojen ajamisen perusasioihin sekä luokkien perusasioihin. Tämän jälkeen kuljettajat kiersivät siviiliautolla kyydissä radan ympäri; kierroksella heille valaistiin rata-autolla ajamisen perusteet.
Kierroksen jälkeen Kaisa ja Thomas istutettiin autoihin ja tehtiin polkimien ja turvavöiden säädöt oikean ajoasennon varmistamiseksi. Täydellistä ajoasentoa ei pystytty nyt yhden päivän testiin tekemään; penkkiä ei voitu kuskeille valaa. Säätämisen jälkeen kuskit radalle, sekä Kaisa että Thomas ajoivat yhteensä 30-40 kierrosta useammassa erässä. Haastavasta kelistä huolimatta testit onnistuivat hyvin, kierrosajat paranivat iltapäivän mittaan, varmuus auton käsittelyssä kehittyi koko ajan.
Varsinaisten testaajien jälkeen Petteri, Jonne ja Dariush pääsivät ajamaan tutustumiskierroksia Formula Fordilla. Nämä jäivät aikataulusyistä lyhyemmäksi, mutta kuitenkin heillekin saatiin merkittävästi kierrosmääriä alle.

Testien jälkeen kaikki kuljettajat olivat tyytyväisiä päivään; Formula Ford tuli tutuksi; kuskit saivat tuntuman, miltä tuntuu ajaa yli 200 km/h haastavassa kelissä. Testeissä oli mukana myös ensimmäinen versio tulevan kauden siivellisestä Formula Fordista. Juho Valtanen testasi samaa autoa sekä siivellisenä versiona, että ilman siipiä. Kierrosaika siivellisenä kostealla radalla oli muutamia sekunteja nopeampi kuin ilman siipiä. Suoranopeus putosi n. 5 km/h. Juhon antaman palautteen mukaan auto oli huomattavasti vakaampi ajettava siivellisenä. Siivet olivat ensimmäinen proto-versio; siipien kehitystä jatketaan loppuvuoden aikana; tavoitteena on saada säännöt siipen osalta lukittua tämän vuoden aikana. Siivet siis tulevat Formula Fordeihin ensi kevääksi.

Speak Your Mind

*