Formula Fordien NEZ-mestaruus ratkaistiin Tanskassa

Formula Fordien NEZ-mestaruus järjestettiin pikaisella aikataululla viimeisen Tanskan mestaruus-osakilpailun yhteydessä Jyllandsringenillä. Suomalaisille kisan tiedettiin muodostuvan haasteeksi; onhan ko. rata Tanskan eniten käytetty rata, jolloin paikalliset kuljettajat tuntevat radan erityisen hyvin. Suomalaisille ei paljon testimahdollisuuksia suotu; kilpailuviikonlopun maanantaina olisi ollut mahdollisuus testaamiseen; kenelläkään ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta lähteä yli viikon kestävälle retkelle Tanskaan. Lisähaastetta toi kisassa käytettävä rengas; Tanskassa käytetään Pirellin vyörengasta, kun Suomessa on ajettu viimeiset kaksi vuotta hieman hitaammalla Avonin ristikudosrenkaalla. Ainoastaan Mäkelän sisaruksilla oli pientä kokemusta ko. renkaasta kesällä ajetun EuroCupin osakilpailun perusteella.

Osaksi näistä syistä johtuen Suomesta kisaan lähti vain 3 kilpailjaa; Juha Mäki-Jouppi tuoreena Suomen mestarina, Miikka Mäkelä vuoden 2014 Suomen mestarina, sekä Milla Mäkelä SM-sarjan 5. tänä vuonna. Kisapäivän aamuna lauantaina oli yksi 20 minuutin mittainen Warm Up, jossa tarjoutui mahdollisuus tutustua uuteen rataan ja Juhalle myös uusiin renkaisiin. Juha pääsi kuitenkin kohtuullisen hyvin vauhtiin heti ensimmäisellä vedolla. Lämmittelyssä kolmanneksi nopein aika, eron kärkeen venyessä kuitenkin 0,576 sekuntiin. Miikka lämmittelyn 6. ja Milla 13. Juhan osalta vaihdevälitykset kohdallaan, muuten auton säädöt vaativat merkittäviä muutoksia.

Aika-ajossa Juhan auto käyttäytyi jo oleellisesti paremmin, tuloksena toinen lähtöruutu, eron kärkeen kaventuessa 0,494 sekuntiin. Auton säätöjä saatiin parannettua, mutta edelleen kuljettaja koki puutteita auton käyttäytymisessä. Miikan aika-ajo keskeytyi ulosajoon, tuloksena aika-ajon 6. ja Milla 13. Molempien sisarusten osalta autojen alusta osoittautui liian ”kovaksi” pomppuiselle radalle; pomput irrottivat autot radasta aiheuttaen yliohjautuvuutta.

Ensimmäiseen finaaliin Juha sai huonohkon lähdön, pudoten eka mutkan ”hässäkässä” jo hetkellisesti viidenneksi, nousten kuitenkin jo eka kierroksella neljänneksi. Tästä alkoi tiukka vääntö kolmossijasta, kolmospaikkaa pitäneen Tanskalaisen peiteltyä tehokkaasti Juhan ohitusyrityksiä yhdeksän kierroksen ajan. Viimein Juha onnistui ohittamaan Kasper Larsenin nousten kolmanneksi ja jättäen Larsenin välittömästi ohituksen jälkeen. Ero kärkeen oli taistelun tuoksinassa kuitenkin venynyt jo lohduttoman pitkäksi, joten maaliin kolmantena. Parhaassa kierrosajassa ero kärkeen kaventui kuitenkin jo 0,333 sekuntiin. Miikka kävi tiukkaa vääntöä finaalin aikana sijoitusten vaihdellessa välillä 5.-8. Tanskalaisten ajotapa omalla kotiradallaan peittelyn ja ”kiilaamisen” muodossa huomattavasti kovempi mitä Suomessa totuttu. Maalissa Miikan sijoitus 6. ja Milla 11.

Juhan auto eka finaalissa hivenen liikaa yliohjaava, eli säätöjä muutettiin edelleen ajettavuuden parantamiseksi. Toiseen Finaaliin lähdettiin eka finaalin tulojärjestyksessä. Nyt lähtö onnistui Juhalta edellistä paremmin ja Juha onnistui säilyttämään lähdössä paikkansa kolmantena. Tästä alkoi koko finaalin kestänyt taistelu kakkospaikasta. Juha onnistui finaalin aikana ohittamaankin Tanskalaisen Daniel Lundgaardin, mutta samalla kierroksella tämä puski Juhan auton takakulmaan, jolloin Juha ajautui hivenen leveäksi ja putosi takaisin kolmanneksi. Kärki karkasi tämän taiston tuoksinassa omille teilleen, Juha maalissa kolmantena häviten kakkospaikan 0,071 sekunnilla. Myös parhaassa kierrosajassa ero kärkeen kaventui ollen enää 0,080 sekuntia. Miikka toisessa finaalissa 5. ja Milla 11.

Toisen finaalin jälkeen Juha oli tyytyväinen myöskin auton ajettavuuteen, eli säädöt saatiin hierottua kohdalleen kolmannella säätökerralla. Kolmannessa finaalissa nähtiin tiukka taistelu kolmen kärkikuljettajan kesken. Lähdössä kaikki onnistuivat säilyttämään paikkansa, ja tiukkaa vääntöä käytiin kaikista mitalisijoista. Yhdeksän kierroksen jälkeen kolme ensimmäistä kuljettajaa olivat 0,4 sekunnin sisällä järjestyksessä Mathias W. Smith, Daniel Lundgaard, Juha Mäki-Jouppi. Seuraavalla kierroksella Juha nousi kakkoseksi, mutta kuten edellisessä finaalissakin kilpakumppani avitti Juhaa takaapäin radan takaosassa pudottaen Juhan takaisin kolmanneksi. Tässä järjestyksessä tultiin sitten maaliin, Juhan hävitessä kakkospaikan 0,079 sekunnilla. Miikka maalissa 7. ja Milla 12. Millan auton moottorista tehot alkoivat hiipumaan viimeisessä lähdössä, mikä pudotti sijoitusta aikaisempiin finaaleihin verrattuna.

NEZ-Mestaruus / lopputulokset:

1. Mathias W. Smith

2. Daniel Lundgaard

3. Juha Mäki-Jouppi

4. Kasper Larsen

5. Mads Hoe

6. Miikka Mäkelä

——

12.Milla Mäkelä

NEZ-Mestaruuden osalta tuore Suomen Mestari joutui tyytymään pronssiseen mitaliin, mutta Tanskalaisten kotiradalla / hieman oudoilla renkailla tänä viikonloppuna ei parempaan ollut mahdollisuuksia. Auton säädöt saatiin toimimaan vasta kolmannen säätökerran jälkeen sunnuntai-aamuksi; pari treeniä lisää, niin kärkivauhtiin olisi ollut eväät jo alusta asti. Tiukkaa kisaa päästiin kuitenkin ajamaan, joka näiltä osin kruunasi täydellisen kesän Formula Fordin ratissa.

Miikan ja Millan osalta autojen ajettavuusongelmat jatkuivat viikonlopun yli, osaksi Miikalla näkyi myös lähes vuoden ajotauko kilpailuista. Tiukkaa kisaa molemmat sisarukset pääsivät kuitenkin Tanskalaisten kanssa käymään läpi viikonlopun, joten vaikka tulos ei muodostunut tyydyttäväksi hyvillä mielin lähdettiin kuitenkin kohti koti-Suomea.

Speak Your Mind

*