Formula Fordien NEZ mestaruus Antti Burille

Pohjois-Euroopan Formula Ford mestaruudet ratkottiin 16. – 17.06. Karlskogan radalla Ruotsissa muutaman välivuoden jälkeen. Formula Ford-sarjat ovat jatkuneet keskeytyksettä Suomessa ja Tanskassa, mutta Ruotsissa luokka ajettiin alas Formula Renault-luokan tieltä muutamia vuosia sitten. Formula Renaultin kuihtuessa, muutamat aktiivit lähtivät herättämään Formula Ford luokkaa uudelleen henkiin, ja sarja käynnistyi tänä keväänä uudelleen. Samalla päätettiin lyhyellä varoitusajalla hakea luokalle NEZ-arvoa jo tälle vuodelle. NEZ-komissio suhtautui asiaan myönteisesti ja kisa päätettiin pitää kerrasta poikki kisana Ruotsissa. Karlskogan kisa oli valmiiksi sekä Ruotsin, että Tanskan mestaruussarjojen osakilpailu. Osallistujia kisaan ilmoittautui 26 kpl, joka on radan maksimikapasiteetti, joten täysi lähtöruudukko autoja oli tiedossa.
Suomalaisia kisaan ilmoittautui neljä; hallitseva Suomen mestari ja Iso-Britannian sarjan kärkimies Antti Buri, viime vuoden SM-nelonen ja edellisen vuoden pronssimies Miikka Mäkelä, neljättä kauttaan Fordia käskyttävä Milla Mäkelä, sekä joukon nuorin, ensimmäiseen Formula Ford kisaansa osallistuva pitkän karting kokemuksen omaava Juha Mäki-Jouppi.
Perjantaina kuljettajat pääsivät tutustumaan rataan kahden 25 minuutin mittaisen harjoituksen muodossa. Kuivalla kelillä ajetut harjoitukset jo osoittivat suomalaiskuskien vauhdin riittävän oudollakin radalla.
Lauantaiaamu valkeni suoranaisen kaatosateen merkeissä ja aika-ajo ajettiinkin kelissä, josta kokeneinta kaartia edustava Antti Buri kommentoi sen olleen hankalin aika-ajokeli hänen urallaan. Antille kuitenkin paalupaikka huikaisevalla 2,3 sekunnin erolla seuraavaan. Sijat 2-9 mahtuivatkin sitten jo yhden sekunnin sisään keskenään. Suomalaisista Juha Mäki-Jouppi ruutuun 8, Miikka Mäkelä vanhoilla saderenkailla ruutuun 13 ja Milla Mäkelä joukon hännille ilman aikaa transponderivian takia. Käsiajanoton perusteella Millankin ajat olisivat riittäneet joukon keskivaiheille.
Aika-ajon jälkeen Burilta kysyttäessä suuren eron syytä Antti kommentoi ajaneensa oman ajon, eroa täytyy kysyä muilta.
Finaalieriä oli edessä kolme, joista 1 lauantaina ja 2 sunnuntaina. Seuraavien finaalierien lähtöpaikat ratkaistiin edellisen finaalierän parhaiden kierrosaikojen mukaan.
Ensimmäiseen finaaliin lähdettäessä sade oli loppunut ja ratakin ehti juuri viime hetkillä kuivua, joten lähes kaikki kuljettajat lähtivät kisaan kuivan kelin renkailla. Suomalaisten osalta seuraava takaisku kohdistui Miikka Mäkelälle, jonka autoa ei saatu käyntiin erään lähtövaiheessa, josta syystä ruutu 13 jäi tyhjäksi. Miikan auto käynnistyi myöhemmin hinaamalla, jonka jälkeen Miikka ehti ajaa muutaman kierroksen ja saavutti tyhjenevällä takarenkaallakin ajan, joka oikeutti lähtöruutuun 10.

Formula Fordit Parc Fermessä toisen lähdön jälkeen

Antti Buri hallitsi ensimmäistä finaalilähtöä, johtaen lähdöstä maaliin. Tiukan vastuksen tarjosi kuitenkin Ruotsin vasta 16-vuotias Joakim Darbom, jääden Antista vain sekunnin. Kolmanneksi Tanskalainen Michael Markussen. Suomalaisista Juha Mäki-Jouppi ajoi hyvän lähdön, nousten kisassa kuudenneksi ja ajaen lähdön kolmanneksi parhaan kierrosajan. Milla Mäkelän lähtö päättyi kolariin toisen kierroksen alussa Millan joutuessa jarruttamaan edellämenijän peittäessä ohitustilanteessa; tällöin takana tuleva kuljettaja osui Millan perään ja Milla tilanteesta ulos.

Sunnuntaina aamu valkeni jälleen sateisena ja edessä Wet Race toiseen finaaliin. Antti jälleen lähdöstä kärkeen, voittaen lähdön ylivoimaisesti 13 sekunnin erolla jälleen toiseksi tulleeseen Ruotsin Joakim Darbomiin. Kolmanneksi Tanskalainen Morten Dons. Muista Suomalaisista Miikka Mäkelä onnistui nyt hyvin, nousten kisassa lähtöpaikalta 10 kuudenneksi. Milla Mäkelä myös nousi kisan kuluessa letkan hänniltä sijalle 14. Juha Mäki-Joupin hyvin alkanut kisa sortui tekniikkamurheisiin kaasuvaijerin hirttäessä kiinni, minkä johdosta Juha ajautui ulos ja keskeytti.

Fordit lähtöviivalla viikonlopun viimeiseen starttiin

Kolmanteen ja viikonlopun viimeiseen finaaliin rata jälleen kuivui ja kisa päästiin ajamaan kuivan kelin renkailla. Kärjessä Antti jatkoi siitä, mihin aikaisemmissa finaaleissa oli totuttu; jälleen lähdöstä kärkeen ja voittoon. Tiukan vastuksen tarjosi kuitenkin Tanskalainen Jesper K Egebart, joka jäi Antista 2 sekuntia.

Kolmantena myöskin Tanskalainen Nicklas Dall Knudsen. Viimeisessä finaalissa kuivalla kelillä vauhtinsa osoittanut Juha Mäki-Jouppi nousi jälleen hyvin; lähtöruudusta 13 aina sijalle 6 saakka. Miika Mäkelällä auton tekniikassa ilmeni jälleen ongelmia, suoravauhdin ollessa pahoin kadoksissa. Näin Miika hiipui lähtöruudusta 6 sijalle 9. Milla Mäkelä ajoi virheettömän lähdön nousten sijalle 12.

Viimeisen lähdön palkintojen jako; Pallilla Antti Buri, Jesper K. Egebart ja Nicklas Dall Knudsen

Näin saatiin kuluvan vuoden NEZ-mestaruus Formula Fordeissa ratkottua, ja mestariksi kruunattiin Antti Buri. Epävirallisten tulosten mukaan toinen Tanskalainen Nicolai Sylvest, ja kolmanneksi Ruotsin Joakim Darbom.  Muista Suomalaisista Juha yhteispisteissä sijalla 6 ja Miikka sijalla 12. Milla ei ihan yltänyt pisteille.
Muutaman vuoden tauon jälkeen nähtiin jälleen Formula Fordeja täysi radallinen, kisat ajettiin hyvässä hengessä, kolarien jäädessä minimaaliseksi. Kaikki pitivät kisoja onnistuneena ja hyvillä mielin lähdettiin kotiin. Formula Fordien uusi tuleminen Ruotsissa on lähtenyt hyvin käyntiin, samoin Tanskassa, jossa sarjaan osallistuvien autojen lukumäärä n. 20.
Näissä merkeissä yhdistysten puheenjohtajat päättivät jatkaa NEZ-kisoja myös tulevina vuosina; se onko kisat kerrasta poikki, vai ajetaanko useamman kisan sarja jäi vielä avoimeksi. Myös muuta maiden välistä yhteistyötä lähdetään tiivistämään, tässä mielessä myös Ruotsalaiset harkitsevat yhden oman mestaruuskilpailun ajamista Suomessa. Vastavuoroisesti he toivottavat suomalaiset kuljettajat ajamaan kisaa Ruotsin puolelle.

Speak Your Mind

*